School, Stockholm, Helsinki en natuurlijk fika. - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Haron Zwiggelaar - WaarBenJij.nu School, Stockholm, Helsinki en natuurlijk fika. - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Haron Zwiggelaar - WaarBenJij.nu

School, Stockholm, Helsinki en natuurlijk fika.

Blijf op de hoogte en volg Haron

21 Februari 2016 | Zweden, Jönköping

Het is alweer een tijdje geleden sinds ik mijn laatste blog heb geschreven. Ik ben nu al meer dan een maand in Jönköping. Ondertussen ben ik dus al helemaal gesetteld in mijn accommodatie. Ook het normale schoolleventje heb ik al helemaal opgepakt.

Ik volg twee vakken deze periode, namelijk Intercultural Communication en Swedish Language, Culture and Society 1. Allebei gewoonweg erg cultureel dus. En erg interessant. Vooral Intercultural Communication is een erg tof vak. Hierbij werken we namelijk met een groepje van acht studenten.

Bijna alle studenten komen uit een ander land en brengen daarmee dus ook een andere cultuur met zich mee. Het vak is zo opgebouwd dat we vaak met dit groepje moeten werken tijdens de lessen. We moeten discussiëren over onderwerpen als bijvoorbeeld zorg en wereldbeelden. Hierbij leren we erg veel van elkaars cultuur en elkaars landen. Dat is dan ook het doel van het vak. Het discussiëren en praten in een groep met zoveel verschillende culturen bij elkaar is een kans die je niet vaak krijgt en die ik hierna denk ik ook niet meer zal krijgen.

Bij het andere vak leer ik voornamelijk de Zweedse taal, maar eens in de week is er ook een college over een bepaald aspect van de Zweedse cultuur of de Zweedse staat. Het vak is dus opgedeeld in twee delen.

Iets meer dan een week geleden ben ik op een cruise geweest. Deze cruise bracht ons van Stockholm naar Helsinki. Eerst hebben we een hele middag doorgebracht in Stockholm, daarna hebben we zo’n 15 uur gevaren naar Helsinki. Stockholm is een prachtige stad, het is zo’n beetje de enige echt grote stad in Zweden. Hier hebben we wat sightseeing gedaan, zo hebben we bijvoorbeeld het koninklijk paleis gezien.

Toen we in Helsinki aankwamen hadden we exact zeven uur de tijd voordat we weer het cruiseschip op moesten. We hebben dan ook snel wat dingen bekeken in Helsinki, zo zijn we naar een fort geweest wat op een eiland gesitueerd was, ik heb geen idee wat de naam van het eiland was, maar het schijnt dat het een toeristische attractie was.

In Helsinki was het veel kouder dan in Stockholm en het sneeuwde er hard, toch leuk om de sneeuw weer even te hebben ervaren. Na zeven uur zat onze tijd erop. Maar goed, ik kan nu toch zeggen dat ik zeven hele uren heb doorgebracht in Finland.

Nadat we weer aanbeland waren in Stockholm hadden we daar weer een aantal uur de tijd. In Stockholm ging ik met een huisgenoot naar het nationale museum van Zweden. Daar hebben we van alles gezien over de Zweedse cultuur, waarvan het meeste toch op de upperclass gericht was. Het leek alsof een groot gedeelte van de Zweedse cultuur om eten en mooie kleding ging in de achttiende eeuw. We hebben dan ook erg veel eten, gedekte tafels en baljurken gezien. Verder was er een hele tentoonstelling over meubels, de Ikea-cultuur. Helaas hadden we maar anderhalf uur om het museum te bekijken en konden niet alles even goed bekijken.

Hier is de link naar de ''geweldige'' aftermovie: https://www.youtube.com/watch?v=M6k1ROomzJA

Dan toch nog even terug naar de Zweedse cultuur. Iets wat erg typisch is voor de Zweedse cultuur is Fika. Wat inhoudt dat je met vrienden naar een restaurantje of barretje gaat om daar koffie te drinken met een zoet koekje of gebakje erbij. Het is dan ook één van de beste dingen aan de Zweedse cultuur, als je het mij vraagt.

Vandaag, op zondag, zijn we dan ook met een paar huisgenoten naar een cafétje gegaan, aan het meer, om daar koffie te drinken en kwarktaart te eten. In feite doe je niks anders dan bijpraten en koffie drinken tijdens fika, wat heerlijk is. In Zweden drinken de mensen dan ook erg veel koffie.

  • 17 Maart 2016 - 13:58

    Simone Groeneveld:

    Mooi verslag, Haron! Leuk dat je op de Hogeschool ook culturele vakken volgt en ook landspecifieke vakken. Zo te zien ontdek je allerlei aspecten van de Zweedse cultuur! Als je terugkomt, introduceer dan graag ook fika in Nederland, het lijkt me heerlijk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Haron

Ik zit nu in het derde jaar van de lerarenopleiding geschiedenis. Tijdens het tweede semester van het derde jaar moet je een minor doen. Ik ga mijn minor doen in het buitenland, in Zweden. Vanaf 15 januari tot en met 10 juni zal ik studeren aan Jönköping University. Gedurende mijn tijd daar zal ik af en toe een stuk schrijven en dat hier plaatsen.

Actief sinds 05 Jan. 2016
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 3532

Voorgaande reizen:

15 Januari 2016 - 10 Juni 2016

Semester in Jönköping, Zweden.

Landen bezocht: