Zweden: natuur en milieu. - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Haron Zwiggelaar - WaarBenJij.nu Zweden: natuur en milieu. - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Haron Zwiggelaar - WaarBenJij.nu

Zweden: natuur en milieu.

Blijf op de hoogte en volg Haron

28 Maart 2016 | Zweden, Jönköping

Vorig weekend kwamen mijn moeder en stiefvader bij mij op bezoek in Jönköping. Ze bleven van vrijdag tot en met zondagochtend. In dit weekend heb ik ze de stad laten zien en vooral ook de omgeving waar de stad in gelegen is. Vlak buiten de stad, en zelfs in de stad, is erg mooie natuur te vinden.

We hebben een lange wandeling gemaakt. Deze wandeling begon langs het grote meer, lake Vättern. Vanaf daar gingen we onder een tunnel door en vervolgens langs een tankstation. Naast dit tankstation begint de mooie natuur van Zweden zich te laten zien. Hier was een snelstromend beekje met vele watervallen. Dit beekje hebben tot aan de top gevolgd, hierbij moesten we vele trappen beklimmen.

Eenmaal bovenaan de trappen was het nog een kleine wandeling naar de heuvel van de stad. Hier waren allerlei monumenten te zien. Vanaf dit punt heb je een prachtig uitzicht over de stad.

Zweden staat bekend om zijn prachtige natuur. Van uitgestrekte bossen, vele grote meren en bergen. Een aantal jaar geleden heb ik een week lang gekanood over een aantal van deze meren, waarbij we elke nacht kampeerden in de bossen rondom de meren. Dat was een gigantisch toffe ervaring en een ervaring die ervoor heeft gezorgd dat ik mijn minor internationalisering in Zweden wilde doen. De natuur rondom Jönköping, tenminste vlakbij de stad, is wel anders dan de natuur die ik toen heb gezien, maar het is nog steeds erg mooi.

De Zweden zijn erg trots op de natuur in hun land. Ze willen deze natuur graag behouden, dit is goed terug te zien in bijvoorbeeld wetgeving. Zo zijn er een aantal wetten die een groot gedeelte van de bossen beschermen van boskap. Na wat gegoogeld te hebben, kon ik vinden dat 25% van de bossen onder deze wetgeving vallen, dit was echter een vrij oud artikel. Volgens de docente die Zweedse taal, cultuur en maatschappij geeft, valt namelijk al het bos nu onder deze wetgeving. Of dit waar is, durf ik niet met zekerheid te zeggen. Toch is één ding duidelijk en dat is dat de Zweden hun natuur willen behouden, dit is één van de manieren.

Een andere manier is recycling. In Zweden wordt erg veel aan recycling gedaan. Vele soorten afval moeten van te voren al gesorteerd worden. Bijvoorbeeld, net als in Nederland, glas. Als het om glas gaat, moeten de blikken deksels of andere soorten deksels er eerst worden afgehaald. Anders dan in Nederland zit op blikjes ook statiegeld.

Ook op de universiteit, net als sinds kort op Windesheim wordt gedaan, wordt al een tijd aan recycling gedaan. Dit was in het begin nog vrij lastig, aangezien ik nog weinig van de taal snapte, het was toen voor mij niet altijd even duidelijk in welke bak ik mijn afval moest deponeren.

Volgens een artikel (http://www.ninefornews.nl/zweden-recyclet-nu-99-procent-van-afval-zo-doen-ze-dat/) recyclet Zweden 99 van zijn afval. Hiermee is het een van de meest milieubewuste landen ter wereld. Met de afvalverwerking wekken ze zelfs stroom op.

Zweden gaat dus echt bewust met zijn natuur en afval om. Zweden is erg mooi en dat willen ze hier graag zo houden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Haron

Ik zit nu in het derde jaar van de lerarenopleiding geschiedenis. Tijdens het tweede semester van het derde jaar moet je een minor doen. Ik ga mijn minor doen in het buitenland, in Zweden. Vanaf 15 januari tot en met 10 juni zal ik studeren aan Jönköping University. Gedurende mijn tijd daar zal ik af en toe een stuk schrijven en dat hier plaatsen.

Actief sinds 05 Jan. 2016
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 3536

Voorgaande reizen:

15 Januari 2016 - 10 Juni 2016

Semester in Jönköping, Zweden.

Landen bezocht: