Valborg - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Haron Zwiggelaar - WaarBenJij.nu Valborg - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Haron Zwiggelaar - WaarBenJij.nu

Valborg

Blijf op de hoogte en volg Haron

02 Mei 2016 | Zweden, Jönköping

Afgelopen zaterdag was het 30 april, in veel Europese landen is dit een feestdag. Op 30 april wordt Walpurgisnacht gevierd. Ik had er nog nooit van gehoord en toen ik opzocht wat het was, kwam ik er al snel achter dat dit in Nederland ooit ook een bekende feestdag was. Echter door de komst van Koninginnedag wat op dezelfde datum was, en nu Koningsdag (3 dagen ervoor), wordt het niet meer echt gevierd.

In Zweden is het echter wel een grote gebeurtenis nog steeds, hier noemen we het Valborg. Walpurgisnacht is oorspronkelijk een voor-christelijke feestdag. Het wordt vooral gevierd in Germaanse landen, het is dus een ‘heidens’ feest, zou je kunnen zeggen. Het heeft in de meeste gevallen vooral met vruchtbaarheid en met de dunne scheidingslijn tussen leven en dood te maken. Er zijn ook bronnen die aangeven dat het volksgeloof wilde dat in deze nacht de boze geesten vrij spel hadden.

Het wordt in de meeste landen vooral gevierd met vreugdevuren en de bijbehorende leuke feestjes, natuurlijk.

In Zweden wordt het om een andere reden gevierd. Hier vieren we dat de lange koude herfst en winter voorbij zijn. Het ergste weer zit er als het goed is op en het betere weer komt er nu eindelijk aan. Het is vooral een feest van blijdschap dus, want de Zweedse winter is pittig. Zowaar was het vandaag ook zo’n 15 graden en was de wind voor de eerste keer sinds tijden niet koud!

Met Valborg zijn er in allerlei parkjes hier in de stad activiteiten te doen. Het is echter moeilijk om voor heel Zweden een vaste lijn te trekken van wat ze doen tijdens deze feestdag, want per plek kan het weer verschillen, dus zal ik maar vertellen wat wij die dag deden.

Over één ding zijn ze het vaak wel eens, het is niet echt een familiefeest. Het is vooral een soort social gathering en vaak zijn er sociale groepen die evenementen organiseren. Zo was dat in ons geval een groep studenten die het feest organiseerde. Het feest was in een parkje dichtbij de school. Hier gingen we met een groep vrienden heen en hier kon je de hele dag spelletjes doen, dansen en natuurlijk werd er ook gedronken op deze dag. Het ging vooral om gezelligheid, naar mijn mening. We zaten met vrienden bij elkaar en praatten vooral.

Dankzij Valborg heb ik niet het idee dat ik echt wat gemist heb met Koningsdag. Het was een topdag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Haron

Ik zit nu in het derde jaar van de lerarenopleiding geschiedenis. Tijdens het tweede semester van het derde jaar moet je een minor doen. Ik ga mijn minor doen in het buitenland, in Zweden. Vanaf 15 januari tot en met 10 juni zal ik studeren aan Jönköping University. Gedurende mijn tijd daar zal ik af en toe een stuk schrijven en dat hier plaatsen.

Actief sinds 05 Jan. 2016
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 3560

Voorgaande reizen:

15 Januari 2016 - 10 Juni 2016

Semester in Jönköping, Zweden.

Landen bezocht: