De eerste week in Jönköping - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Haron Zwiggelaar - WaarBenJij.nu De eerste week in Jönköping - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Haron Zwiggelaar - WaarBenJij.nu

De eerste week in Jönköping

Blijf op de hoogte en volg Haron

24 Januari 2016 | Zweden, Jönköping

Mijn reis begon op 15 januari, rond 11 uur ’s ochtends. Toen vertrokken we naar Schiphol, Amsterdam. Vanaf daar vloog ik naar Frankfurt, op Frankfurt moest ik wachten en had ik ook nog twee uur vertraging en uiteindelijk kwam ik rond 21:30 aan op mijn eindbestemming, Jönköping in Zweden. Hier zal ik de komende maanden verblijven om te gaan studeren. Ik ga in de eerste periode Zweedse taal, cultuur en maatschappij 1 volgen en Interculturele Communicatie. In de tweede periode ga ik Zweedse taal, cultuur en maatschappij 2 volgen en Cultuur en Maatschappij in de Engelse taal.

Op zaterdag 16 januari kreeg ik de sleutels voor mijn accommodatie. Na een nachtje geslapen te hebben in een hotel, wat overigens door de universiteit verzorgd werd, ging ik met nog een aantal internationale studenten (waaronder twee Zwollenaren) met de auto naar de universiteit. Daar haalden we de sleutels op. Daarna werd ik afgezet door de universiteit bij mijn accommodatie.

Mijn accommodatie kon niet beter. Ik kreeg de accommodatie die veel studenten als eerste keus opgaven, namelijk Delta House. Delta House heeft de perfecte ligging. Het ligt op zo’n vijf minuten lopen van de universiteit. De supermarkt is nog geen drie minuten lopen en het uitgaansleven en de restaurants zijn ook erg dichtbij. Het kan gewoonweg niet beter. Ik wil dit verslag vooral over mijn huisgenoten vertellen. Ik wil namelijk vooral over cultuur gaan schrijven de komende maanden.

Toen ik zaterdag de deur van het slot draaide en het woongedeelte inliep, was er niemand. Ik zocht nummer 207 op en draaide de deur van slot en plofte mijn koffers neer. Ik had geen idee wat ik moest gaan doen, dus ging ik maar even naar de supermarkt om wat spullen te kopen. Uiteindelijk ontmoette ik mijn huisgenoten twee uurtjes later in het woongedeelte. We hebben namelijk een gedeelde keuken/woonkamer, gedeelde douches en gedeelde wc’s. We leven hier met zijn tienen. Iedereen heeft een aparte slaapkamer.

Het is een erg multicultureel huis waar ik nu woon. Er is een Chinees, een Japanner, iemand uit Ecuador, een Mexicaan, twee Duitsers, een Tsjech, een Zambiaan, een Canadees en een Nederlander. De laatste ben ik. Het zijn erg sociale mensen allemaal. Toen ik ze voor het eerst ontmoette heeft de Mexicaanse jongen mij meteen uitgenodigd voor een feest die avond. Hij zat middenin zijn introductieweek en zodoende hadden ze een huisfeestje bij iemand. Iedereen was erg gastvrij en het was gewoon een erg leuke avond.

De volgende dag gingen we met de huisgenoten uit eten. Ik leerde ze al beter kennen. En nu, slechts een weekje later, heb ik het gevoel alsof ik ze al jaren ken. We lachen met elkaar, delen dingen met elkaar en we hebben gewoon een erg goede tijd. We doen veel samen, we maken bijvoorbeeld wandelingen of gaan naar de winkel. Ik ben erg blij met deze huisgenoten. Dat ze allemaal zo gastvrij en open zijn heeft denk ik meer met de studentencultuur te maken dan met de cultuur van de verschillende nationaliteiten.

Ik had deze week ook mijn introductieweek en kick off-week. Dat hield eigenlijk gewoon in dat we elke middag spellen en dergelijke deden om de verschillende nieuwe studenten (zero’s) van de School of Education en Communication (HLK) beter te leren kennen. Ook hadden we groepsleiders (de fadders, dus niet fathers) dit waren Zweedse studentes die al langer studeerden aan de school. Zij regelden alles en leidden ons rond en dergelijke. ’s Avonds hadden we feestjes en gingen we uit. Het was een geweldige week, waarbij ik de mensen om me heen vrij goed heb leren kennen. Ook heb ik hier mijn eerste woorden Zweeds geleerd.

En vandaag, zondag 24 januari, hebben we een erg relaxte zondag gehad. Na het laatste feest van de kick off-week de dag ervoor te hebben gehad. ’s Middags heeft de Mexicaanse jongen voor ons gekookt. Hij maakte taco’s. Geloof me, die taco’s waren geweldig. De smaak was perfect en het was weer eens erg gezellig aan tafel. We zaten met zijn negenen om de tafel heen te genieten van het eten terwijl de kok taco’s stond te maken. Hij deed het met plezier. Na het eten hebben vier huisgenoten en ik een wandeling gemaakt door Jönköping.

Na vanmiddag taco's te hebben gegeten, gaan we zo pizza eten en een film kijken met de huisgenoten. Ík heb het hier erg naar mijn zin. Er zijn vijf fasen waar je doorheen kan gaan/gaat als je voor langere tijd naar een ander land gaat. De eerste fase is de ‘honeymoon stage’ en ik zit op het moment in deze fase. Ik ben verliefd op dit land en op de cultuur. Ik hoop dat ik het hele semester in deze fase blijf. Ik begin me hier al thuis te voelen.

Morgen heb ik mijn eerste college Zweedse taal, cultuur en maatschappij 1. Dan begint het semester pas echt.



  • 24 Januari 2016 - 20:25

    Jenneke:

    Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt,
    blijven schrijven en foto's plaatsen!

  • 24 Januari 2016 - 20:30

    Johan:

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Ik hoop dat we nog veel mooie verhalen van je mogen lezen en dat je nog mooie foto's kunt (laten) plaatsen. Hier gaat het ook goed, het huis aan Pottingastraat is zo goed als leeg. Dinsdag wordt de schuur en alles achter het huis opgeruimd en wordt de bbq naar de tarwekamp gebracht.

    Veel plezier en succes morgen met je eerste colleges.

  • 24 Januari 2016 - 21:41

    Tineke Slomp-timmer:

    Hoi Haron, Heel mooi dat het goed (met je) gaat. Ik blijf je volgen. Leuk altijd, verhaaltjes te lezen. Veel plezier en suc6 bij alles!!

  • 24 Januari 2016 - 22:29

    Jannie Dunning:

    Hee Haron, wat leuk om je verslag te lezen! Nog mooier dat je daar de komende tijd mee door gaat! ik blijf je volgen! Geniet en ervaar! Have fun, en succes!

  • 24 Januari 2016 - 23:18

    Yvonne :

    Hoi Haron, leuk om te lezen dat het je zo goed bevalt en een erg leuk idee zo kunnen we je ook blijven volgen wat je allemaal meemaakt!!! Kijk nu alweer uit naar je volgende verslag

  • 25 Januari 2016 - 15:07

    Isan:

    Leuk Haron! Je hebt dit leuk geschreven! Veel plezier en blijf ervan genieten :)

  • 17 Maart 2016 - 13:53

    Simone Groeneveld:

    Zo wat een internationaal gezelschap! In Zweden heb je inderdaag kans om in een "Erasmus bubble" te raken, waar je alleen reislustige buitenlandse studenten en geen lokale bewoners spreekt. Echter, daarvan kun je natuurlijk ook het één en ander leren en bovendien geeft het gezelligheid, wat ook belangrijk is. Probeer wel ook Zweden te spreken. Goede referentie naar Pederson.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Haron

Ik zit nu in het derde jaar van de lerarenopleiding geschiedenis. Tijdens het tweede semester van het derde jaar moet je een minor doen. Ik ga mijn minor doen in het buitenland, in Zweden. Vanaf 15 januari tot en met 10 juni zal ik studeren aan Jönköping University. Gedurende mijn tijd daar zal ik af en toe een stuk schrijven en dat hier plaatsen.

Actief sinds 05 Jan. 2016
Verslag gelezen: 475
Totaal aantal bezoekers 3565

Voorgaande reizen:

15 Januari 2016 - 10 Juni 2016

Semester in Jönköping, Zweden.

Landen bezocht: